Project

Lasercut Klok

Hoe werkt een klok? En hoe kunnen we zelf een klok ontwerpen als we een lasercutter hebben? Dit projectje is zowel inclusief lasertijd als exclusief lasertijd beschikbaar. In dit project leren de leerlingen tekenen en werken met Inkscape, dit is een gratis vectorieel tekenprogramma. Hierbij is het de bedoeling dat ze zelf de volledige vrijheid krijgen op vlak van creativiteit, zo zoeken ze vaak zelf nieuwe uitdagingen.

#
handleiding inkscape klok

Wat doen we in dit project?

Als voorbereiding op dit project is er een handleiding waarin wordt uitgelegd hoe je een sleutelhanger kan maken met behulp van Inkscape. Vervolgens is er een verschil tussen de handleidingen van de sleutelhanger en de klok. Bij de sleutelhanger wordt echt de basis van het programma Inkscape geïntroduceerd (tekenen van rechthoeken, afrondingen, betekenis van de lijnkleuren, …). Dit is eerder een verkennende les van Inkscape. Bij de klok gaan we veel dieper in op het programma. We gebruiken bijvoorbeeld de voordelen van de omzetting van pixel art naar vector art. De omtrek van een vectorafbeelding is zeer vergelijkbaar met een venndiagram uit de wiskunde. In Inkscape hebben de functies ‘vereniging’ en ‘verschil’ dan ook dezelfde werking als in de wiskunde. Bovendien maakt de sleutelhanger het verband tussen de afmetingen op het scherm en in de realiteit meteen duidelijk. Er zijn namelijk altijd leerlingen die centimeters ingeven in plaats van millimeters en omgekeerd (met het vaak hilarische gevolg: “op het scherm leek dat wel groter”). Na het laseren moeten de leerlingen enkel nog het klokwerkje monteren. Hierna is hun klok volledig af en weten ze altijd hoe laat ze op school moeten zijn.
Het is ook mogelijk om enkel de klokwerkjes te bestellen.

Eindtermen

6.9

De leerlingen berekenen omtrek en oppervlakte van vlakke figuren en oppervlakte en inhoud van ruimtefiguren.

6.10

De leerlingen bepalen punten in het vlak door middel van coördinaten.

6.44

De leerlingen gebruiken in wiskundige, natuurwetenschappelijke, technologische en STEM-contexten gepaste grootheden en eenheden in een correcte weergave.

6.46

De leerlingen gebruiken in wiskundige, natuurwetenschappelijke, technologische en STEM-contexten gepaste grootheden en eenheden in een correcte weergave.

6.48

De leerlingen doorlopen een probleemoplossend proces waarbij kennis en vaardigheden uit meerder STEM-disciplines geïntegreerd worden aangewend.

Projecteigenschappen

Niveau
Gemakkelijk
Leeftijd
8-14j
Tijdsduur
3 lesuren
Categorie
Lasercutter
Kostprijs
€23
Ontworpen door
Inhoud
  • 1 klokmechanisme
  • 1x 3mm MDF-plaat
  • Lasertijd
  • Bundel met vragen en uitleg over Inkscape